Słowacki akcent

Trasa: Szczawnica (karczma u „Polowacy”) – promenada nad Grajcarkiem – dolna stacja kolei krzesełkowej – Palenica – Szafranówka – przełęcz Pod Szafranówką – Leśnica – Droga Pienińska – Szczawnica (przystań flisacka) – promenada nad Grajcarkiem – karczma „U Polowacy”

Długość trasy: 10,5km, Suma podejść: 350m, Czas przejścia: 2,55h

Opis: Wycieczkę zaczynamy obok karczmy „U Polowacy” i rozgrzewamy się spacerując promenadą w kierunku dolnej stacji kolejki linowej. Mijając wyciąg, przekraczamy kładkę na Grajcarku i od ul. Zawodzie żółtym szlakiem zaczynamy się wspinać leśną ścieżką. Na Palenicę można wyjechać kolejką krzesełkową, jednak w celu spalenia jak największej ilości kalorii, zalecamy wyjście o własnych siłach. Ścieżka biegnie stromo w górę. Miejscami wije się i krzyżuje z zawieszonym wysoko w górze wyciągiem.

Po dotarciu na szczyt Palenicy, na wprost, na przeciwległym wzniesieniu ukaże się nam Szafranówka. Przestrzeń pomiędzy jednym a drugim szczytem przypomina siodełko. W zimie działa tu stok narciarski. Pokonujemy ten odcinek w kilkanaście minut i docieramy na Szafranówkę, skąd wędrujemy szlakiem niebieskim. Ów szlak, biegnący nieopodal granicy państw Polski i Słowacji, doprowadzi nad do żółtego, który już po słowackiej stronie schodzi do wsi Leśnica. Stanąwszy na drodze między domami, obieramy ponownie szlak niebieski, skręcamy w prawo i kierujemy się w stronę Szczawnicy. Mijamy znaną z gościnności Chatę Pieniny. W miejscu tym można się posilić, napić np. Cofoli (słowacki rodzaj coca-coli), w sezonie letnim posłuchać góralsko-cygańskiej muzyki, a w sklepiku obok zrobić zakupy. Na chętnych nieopodal chaty czeka nawet plenerowa siłownia.

Dalej szlakiem niebieskim podążamy do Szczawnicy. U ujścia Leśnickiego Potoku, gdzie napotykamy również znaki czerwone, skręcamy w prawo ścieżką pieszo-rowerową wzdłuż Dunajca. Droga, którą idziemy stanowi jednocześnie fragment tzw. Drogi Pienińskiej łączącej niegdyś Szczawnicę z Czerwonym Klasztorem. Mijamy dawne przejście graniczne, a za kilka minut po lewej miejsce przeprawy międzybrzegowej na Sokolicę. Dalej kolejno: po prawej pawilon Pienińskiego Parku Narodowego, do którego wstęp jest bezpłatny; po lewej wysepkę zwaną cyplem (naturalnie odizolowane od ludzi siedlisko ptaków, płazów i gadów). Odtąd trzymamy się już tylko szlaku czerwonego. W miejscu, gdzie pojawiają się pierwsze karczmy i zabudowania Szczawnicy – mijamy przytań końcową polskiego spływu. Ścieżka pieszo-rowerowa w tym miejscu skręca nieco w prawo i biegnie wzdłuż Grajcarka. Stamtąd już tylko ok.10 minut do karczmy „U Polowacy”. Na drugi brzeg Grajcarka możemy się dostać przechodząc którymkolwiek mostkiem, jaki napotkamy po lewej stronie. Jeden z nich znajduje się naprzeciw karczmy.

Miejsca związane z historią: przy promenadzie tablica pamiątkowa ku czci hr. Jana Esterhazyego (1901-1957), bohatera i postaci ważnej zarówno dla Węgrów jak i Polaków; na Grajcarkiem w pobliżu dolnej stacji PKL – obelisk upamiętniający 200-lecie uzdrowiska i 50-lecie nadania Szczawnicy praw miejskich;

Ciekawostki: Na Drodze Pienińskiej po polskiej stronie niedaleko przejścia granicznego do skały przytwierdzona jest metalowa tabliczka upamiętniająca poziom wody Dunajca podczas powodzi w 1934r.

Miejsca widokowe: widok z Palenicy na Tatry (specjalne miejsce wyznaczone do robienia zdjęć); widok z Szafranówki na Pieniny, Tatry, Gorce, Babią Górę i Beskid Sądecki; widok na Trzy Korony ze stoków Szafranówki (po stronie słowackiej); dolina Leśnickiego Potoku z masywem Bystrzyka