G贸rami do muzeum

Cel – Muzeum Pieni艅skie

Centrum Szczawnicy – dolna stacja kolei linowej Palenica – 艣cie偶ka pieszo-rowerowa – ul. Pieni艅ska – prze艂. Pod Szafran贸wk膮 – Szafran贸wka – 艁a藕ne Ska艂y – prze艂. Pod Hu艣ciaw膮 – Szlachtowa

D艂ugo艣膰 trasy: 9km

Suma podej艣膰: 425m

Czas przej艣cia: 3h + czas na ewentualne zwiedzanie muzeum

W臋dr贸wk臋 rozpoczynamy na przystanku bus贸w naprzeciw restauracji „Halka” w centrum Szczawnicy. Pobliskimi schodkami schodzimy w d贸艂, mijamy doln膮 stacj臋 kolei linowej (po lewej wypo偶yczalnia rower贸w, a zim膮 nart). Przechodzimy przez mostek i skr臋camy w prawo w 艣cie偶k臋 pieszo-rowerow膮. 艢cie偶ka ta nosi imi臋 Anny i Artura Werner贸w – zas艂u偶onych dla Szczawnicy dzia艂aczy sportowych. Zwana jest r贸wnie偶 Szlakiem Podr贸偶nik贸w i Odkrywc贸w, poniewa偶 wzd艂u偶 niej u艂o偶ono pami膮tkowe g艂azy po艣wi臋cone m.in. Arkademu Fiedlerowi, Bronis艂awowi Malinowskiemu, Antoniemu Halikowi. Za ok. 1/2h ten odcinek 艣cie偶ki ko艅czy si臋. 艁atwo rozpozna膰 w艂a艣ciwy moment, bo p艂yn膮cy wzd艂u偶 艣cie偶ki Grajcarek tu偶 obok (pod mostem) wpada do Dunajca. Z prawej mijamy regionaln膮 karczm臋, punkt gastronomiczny, biuro turystyczne, sklep spo偶ywczy i skr臋camy w lewo mi臋dzy domami w w膮sk膮 asfaltow膮 dr贸偶k臋. Za ok. 100m ko艅czy si臋 asfalt, a zaczyna droga gruntowa. Tam skr臋camy w prawo przez mostek nad G艂臋bokim Potokiem. Wkr贸tce na rozwidleniu dr贸g skr臋camy w lewo. Na rozdro偶u przy g贸rnym skraju 艂膮k skr臋camy zn贸w w prawo. Ju偶 na tym etapie trasa zaczyna si臋 robi膰 widokowa. Jeszcze przed pierwszym rozwidleniem wida膰 Sokolic臋 (747m), prze艂. Sosn贸w (650m) i Czertezik (772m), za艣 na rozdro偶u powy偶ej 艂膮k Bystrzyk (704m), a na prawo dalekie Trzy Korony (982m).

Pniemy si臋 nadal a偶 do prze艂. Pod Szafran贸wk膮. Stamt膮d szlak 偶贸艂ty prowadzi do s艂owackiej Le艣nicy, jednak my obieramy kierunek w lewo (szlak niebieski), kt贸ry wzd艂u偶 granicy zaprowadzi nas na Szafran贸wk臋 i dalej grzbietem Ma艂ych Pienin w kierunku Jaworek. Szczeg贸艂owo ten szlak zosta艂 opisany jako trasa pod tytu艂em聽S艂owacki Akcent.聽聽Pod膮偶amy tym szlakiem a偶 do prze艂. Pod Hu艣ciaw膮, gdzie opu艣cimy szlak niebieski i 偶贸艂tym zejdziemy w lewo do Szlachtowej. Zej艣cie w stron臋 Szlachtowej jest szczeg贸lnie malownicze w jesieni, kiedy to rosn膮ce wok贸艂 szlaku krzewy mieni膮 si臋 w s艂o艅cu z艂otem i czerwieni膮. Nasza w臋dr贸wka ko艅czy si臋 vis-脿-vis Muzeum Pieni艅skiego – etnograficznego muzeum, w kt贸rym zgromadzono pami膮tki po minionych pokoleniach g贸rali szczawnickich i 偶yj膮cych tu niegdy艣 Rusinach. W Muzeum warto si臋 r贸wnie偶 zapozna膰 z histori膮 Szczawnicy.

Po zwiedzeniu plac贸wki do miasta i pocz膮tku naszej wycieczki mo偶na si臋 dosta膰 busem. Przystanek znajduje si臋 nieopodal.