Górami do muzeum

Cel – Muzeum Pienińskie

Centrum Szczawnicy – dolna stacja kolei linowej Palenica – ścieżka pieszo-rowerowa – ul. Pienińska – przeł. Pod Szafranówką – Szafranówka – Łaźne Skały – przeł. Pod Huściawą – Szlachtowa

Długość trasy: 9km

Suma podejść: 425m

Czas przejścia: 3h + czas na ewentualne zwiedzanie muzeum

Wędrówkę rozpoczynamy na przystanku busów naprzeciw restauracji „Halka” w centrum Szczawnicy. Pobliskimi schodkami schodzimy w dół, mijamy dolną stację kolei linowej (po lewej wypożyczalnia rowerów, a zimą nart). Przechodzimy przez mostek i skręcamy w prawo w ścieżkę pieszo-rowerową. Ścieżka ta nosi imię Anny i Artura Wernerów – zasłużonych dla Szczawnicy działaczy sportowych. Zwana jest również Szlakiem Podróżników i Odkrywców, ponieważ wzdłuż niej ułożono pamiątkowe głazy poświęcone m.in. Arkademu Fiedlerowi, Bronisławowi Malinowskiemu, Antoniemu Halikowi. Za ok. 1/2h ten odcinek ścieżki kończy się. Łatwo rozpoznać właściwy moment, bo płynący wzdłuż ścieżki Grajcarek tuż obok (pod mostem) wpada do Dunajca. Z prawej mijamy regionalną karczmę, punkt gastronomiczny, biuro turystyczne, sklep spożywczy i skręcamy w lewo między domami w wąską asfaltową dróżkę. Za ok. 100m kończy się asfalt, a zaczyna droga gruntowa. Tam skręcamy w prawo przez mostek nad Głębokim Potokiem. Wkrótce na rozwidleniu dróg skręcamy w lewo. Na rozdrożu przy górnym skraju łąk skręcamy znów w prawo. Już na tym etapie trasa zaczyna się robić widokowa. Jeszcze przed pierwszym rozwidleniem widać Sokolicę (747m), przeł. Sosnów (650m) i Czertezik (772m), zaś na rozdrożu powyżej łąk Bystrzyk (704m), a na prawo dalekie Trzy Korony (982m).

Pniemy się nadal aż do przeł. Pod Szafranówką. Stamtąd szlak żółty prowadzi do słowackiej Leśnicy, jednak my obieramy kierunek w lewo (szlak niebieski), który wzdłuż granicy zaprowadzi nas na Szafranówkę i dalej grzbietem Małych Pienin w kierunku Jaworek. Szczegółowo ten szlak został opisany jako trasa pod tytułem Słowacki Akcent.  Podążamy tym szlakiem aż do przeł. Pod Huściawą, gdzie opuścimy szlak niebieski i żółtym zejdziemy w lewo do Szlachtowej. Zejście w stronę Szlachtowej jest szczególnie malownicze w jesieni, kiedy to rosnące wokół szlaku krzewy mienią się w słońcu złotem i czerwienią. Nasza wędrówka kończy się vis-à-vis Muzeum Pienińskiego – etnograficznego muzeum, w którym zgromadzono pamiątki po minionych pokoleniach górali szczawnickich i żyjących tu niegdyś Rusinach. W Muzeum warto się również zapoznać z historią Szczawnicy.

Po zwiedzeniu placówki do miasta i początku naszej wycieczki można się dostać busem. Przystanek znajduje się nieopodal.